Altruizm – definicja, rodzaje zachowań
Altruizm rozumiany jest jako troska o dobro drugiego człowieka. To swoiste przeciwieństwo egoizmu. Ale czy rzeczywiście wspomniane motywatory ludzkich działań są ze sobą sprzeczne? A może wzajemnie się uzupełniają? Chcesz poznać odpowiedzi na postawione pytania i rozwiać swoje wątpliwości? Przeczytaj artykuł.
Polecane
Skąd wziął się altruizm i co to takiego?
Natura ludzka od dawna fascynowała filozofów. Wielu myślicieli zadawało sobie pytanie, co kieruje postępowaniem człowieka? Niccolo Machiavelli twierdził, że u podłoża wszelkich działań podejmowanych przez jednostkę leży egoizm. Jego pogląd podzielało wielu innych myślicieli, na przykład Thomas Hobbes i Friedrich Wilhelm Nietzsche. Niejako w kontrze do opisywanego stanowiska stanął jednak Auguste Comte. Zdaniem francuskiego filozofa człowiek ma w sobie gotowość do poświęceń. Jest w stanie zrezygnować z walki o własne interesy w imię dobra społecznego. Co więcej, czyni to bezinteresownie. Nie oczekuje w zamian żadnych korzyści. Comte określił taką postawę mianem altruizmu. Przywołane s łowo pochodzi z łaciny, od wyrazu alter, czyli inny, drugi.
Altruizm a zachowania prospołeczne
Przedstawione wyżej wyjaśnienie nie jest jedyną definicją pojęcia altruizm spotykaną w literaturze. Na przestrzeni lat powstało mnóstwo różnych eksplikacji. Wielu badaczy stawia znak równości między altruizmem a zachowaniami prospołecznymi, uznając je za terminy tożsame. Część teoretyków zwraca jednak uwagę na występujące między nimi różnice. Daniel Bar-Tal, izraelski psycholog, rozumie zachowania prospołeczne jako różne dobrowolne czynności wykonywane nie po to, by zyskać zewnętrzną nagrodę, lecz zrobić coś, co przyniesie korzyść drugiemu człowiekowi. Często stanowią one próbę odwdzięczenia się komuś lub zadośćuczynienia za wyrządzoną krzywdę. O altruizmie można natomiast mówić tylko wtedy, gdy dane zachowanie jest celem samym w sobie, a nie rekompensatą czy swoistym „zwrotem” doznanego dobra.
Zachowania altruistyczne, czyli jakie?
Opisując zachowania altruistyczne, badacze mówią nie tylko o dowolności, celowości i bezinteresowności działania. Jakie jeszcze warunki musi spełnić dane postępowanie, by można je było uznać za altruistyczne? Teoretycy zwracają uwagę na następujące kwestie:
allocentryzm – zachowanie altruistyczne powinno odnosić się do konkretnej jednostki, a nie grupy społecznej, organizacji czy instytucji (wyjątek stanowi wspieranie ofiar kataklizmów, wojny lub innych tragicznych zdarzeń);
zasadę „tu i teraz” – zachowania altruistyczne powinny być podejmowane w czasie rzeczywistym, bez względu na warunki i okoliczności, w jakich znajduje się osoba potrzebująca pomocy;
uświadomienie – zachowania altruistyczne nie mogą być dziełem przypadku lub efektem nieprzemyślanego działania, zawsze towarzyszy im zamiar czynienia dobra (pomagający musi dokładnie wiedzieć, co robi i dlaczego).
Warto zwrócić uwagę na fakt, że zachowania altruistyczne mogą przejawiać się w wielu różnych sferach codziennego życia, na przykład moralnej, informacyjnej, emocjonalnej, motywacyjnej czy materialnej. Wielu badaczy, zwłaszcza na gruncie amerykańskim, rezygnuje z używania pojęcia altruizmu i zastępuje go innymi określeniami wskazującymi na konkretne działania. Mowa tu o sformułowaniach takich jak: dzielenie się, pomaganie ofiarom nagłego wypadku, udzielanie wsparcia, dawanie prezentów czy miłość bliźniego.
Kim jest altruista?
Ludzie mają różne charaktery. Warto więc zadać pytanie, czy istnieją cechy, które predysponują do przyjmowania postawy altruistycznej? Badacze wskazują na istnienie kilku takich atrybutów. Na miano altruisty zasługuje człowiek otwarty, empatyczny, wrażliwy i przyjaźnie nastawiony do świata. W tym przypadku duże znaczenie ma nie tylko sama gotowość do niesienia pomocy, ale również umiejętność aktywnego słuchania. To właśnie ona pozwala lepiej zrozumieć drugą osobę, a w konsekwencji udzielić jej bardziej adekwatnego wsparcia. Ważna jest również postawa niewiedzy. Nie należy nikomu narzucać odgórnie przyjętych rozwiązań, wydawać sądów ani ocen.
Egoizm kontra altruizm
Egoizm czy altruizm – co jest silniejszym motywatorem ludzkich zachowań? Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wielu badaczy, na przykład ekonomista Robert Frank, biolog Robert Trivers, psycholog dziecięcy Jerome Kagan czy neurolog Antonio Damasio, wskazuje, że człowiek w swoim postępowaniu często kieruje się obiema wymienionymi wyżej pobudkami jednocześnie. Jest zarówno altruistą, jak i egoistą. Działanie dla większego dobra nierzadko przynosi jednostce więcej korzyści niż dbanie jedynie o własne interesy, między innymi w sferze emocjonalnej. Pomaganie innym sprawia, że osoba udzielająca wsparcia może poprawić swoje samopoczucie, a także zbudować pozytywny wizerunek.
- J. Bierówka, Egoizm i altruizm jako niesprzeczne motywy działań człowieka w świetle zasady wzajemności, „Państwo i Społeczeństwo” 2009, t. IX, nr 2, s. 213–221.
- L. Kopciuch, Egoizm: Thomas Hobbes i Kurt Baier, „Studia z Historii Filozofii” 2018, nr 1, vol. 10, s. 105–122.
- M. Łobocki, Altruizm jako troska o dobro innych ludzi, „Dydaktyka Literatury” 1996, t. 16, s. 43–52.
- M. Łobocki, Altruizm a wychowanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.
- J. Łukaszyński, Altruizm - zabobon czy użyteczna idea?, „Nauki Społeczne. Social Sciences”, 2012, nr 1 (5), s. 162–173.
- P. Modzelewski, Altruizm w wychowaniu dzieci i młodzieży – istota zagadnienia, przyczyny i konsekwencje, czerwiec 2011 (materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Sprawności moralne w wychowaniu”).
- J. Pastuszka, Filozofia Nietzschego i jej wpływ na współczesną umysłowość, „Ateneum Kapłańskie”, 1933, t. 31, z.4, s. 313–332.
- A. Peretiatkowicz, Machiavelli i państwo totalne, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1938, nr 4, s. 361–373.
- J. Poleszczuk, Altruizm a racjonalność zachowań społecznych, „Studia Socjologiczne” 1998, nr 3, s. 93–126.
- A. Rogulska, Wolontariat – działania na rzecz jednostki i społeczeństwa, [w:] M. Danielak-Chomać, B. Dobrowolska, A. Roguska, (red.), Wolontariat w teorii i praktyce, Fundacja na rzecz dzieci i młodzieży „SZANSA”, Siedlce 2010, s. 27–48.
- J. Śliwak, Altruizm a religijność człowieka. Badania empiryczne, „Roczniki Filozoficzne”, 1993, t. XLI, z.4, s. 53–78.
- J. Śliwak, Altruizm i jego pomiar. Kwestionariusz A-N, „Roczniki Psychologiczne”, 2005, t. XVIII, nr 1, s. 121–144.
Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.