Umów teleporadę
Welbi
Zdrowie psychiczneZaburzenia psychiczne 1 min.

Zespół Aspergera u dzieci – jakie są jego przyczyny, objawy i leczenie?

Monika Nowakowska28.07.2022Aktualizacja: 24.06.2023

Zespół Aspergera należy do zaburzeń ze spektrum autyzmu. Osoba z zespołem Aspergera ma zwykle trudności z nawiązywaniem relacji z rówieśnikami, choć ich potrzebuje, i może zamykać się w swoim świecie. Często przejawia zainteresowanie wybraną przez siebie wąską dziedziną i ma ogromną wiedzę na jej temat. Sprawdź, jakie są przyczyny, objawy i sposoby leczenia zespołu Aspergera u dzieci.


asperger-u-dzieci-przyczyny-objawy-leczenie
pexels

Polecane

lek-przed-ptakami-awizofobia-jakie-sa-przyczyny-i-objawy
Zdrowie psychiczne
2 min.
Lęk przed ptakami (awizofobia) - jakie są przyczyny i objawy?
30.07.2021
hafefobia-lek-przed-dotykiem-przyczyny-objawy-leczenie
Zdrowie psychiczne
1 min.
Hafefobia (lęk przed dotykiem) - przyczyny, objawy, leczenie
30.07.2021
hipnoza-co-to-jest-jak-dziala-jakie-sa-techniki
Zdrowie psychiczne
2 min.
Hipnoza - co to jest? Jak działa? Jakie są techniki?
30.07.2021
natrectwo-co-to-jest-jak-sobie-radzic-jak-leczyc
Zdrowie psychiczne
2 min.
Jak zdiagnozować natręctwo myśli? Czy istnieją metody leczenia?
19.05.2021
Spis treści
  1. Czym są zaburzenia ze spektrum autyzmu?
  2. Jakie są cechy zespołu Aspergera u dzieci?
  3. Jakie mogą być przyczyny zespołu Aspergera?
  4. Jakie są objawy zespołu Aspergera u dzieci?
  5. Diagnoza i leczenie zespołu Aspergera u dzieci

Czym są zaburzenia ze spektrum autyzmu?

Zaburzenia z kręgu autyzmu mogą powodować trudności w kontaktach społecznych oraz w komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Do innych charakterystycznych objawów należą np.: ograniczenie zainteresowań, przywiązanie do rutyny, a w niektórych przypadkach także niewłaściwe wykształcanie się mowy. Są to zaburzenia neurorozwojowe, to znaczy, że dochodzi do nieprawidłowości w dojrzewaniu mózgu lub w innej części układu nerwowego. Ich objawy są zwykle widoczne już u małych dzieci, ale w łagodnej postaci mogą pozostać nierozpoznane aż do czasów szkolnych lub dorosłości. Zaburzenie diagnozowane jest częściej u chłopców, choć dotyczy także dziewczynek.

Do zaburzeń ze spektrum autyzmu należą: autyzm, zespół Aspergera, zespół Retta, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne i całościowe zaburzenia rozwojowe bliżej nieokreślone.

Jakie są cechy zespołu Aspergera u dzieci?

Dzieci z zespołem Aspergera, podobnie jak w przypadku innych zaburzeń ze spektrum autyzmu, mają trudności w kontaktach z rówieśnikami, mogą niewłaściwie wyrażać swoje emocje i słabiej koordynują ruchy ciała. Nie występują u nich natomiast zakłócenia rozwoju mowy. Objawy zespołu Aspergera pojawiają się najczęściej po 3. roku życia, ale często są rozpoznawane dużo później, czyli w wieku szkolnym lub u dorosłych.

Jakie mogą być przyczyny zespołu Aspergera?

W przypadku zaburzeń ze spektrum autyzmu, w tym zespołu Aspergera, przyczyny występowania dolegliwości nie zostały do końca poznane. Prawdopodobnie mają one podłoże genetyczne. Czynniki zewnętrzne, takie jak narażenie na zakażenia i toksyczne związki w czasie ciąży, problemy okołoporodowe czy sposób wychowania dziecka, również przyczyniają się do występowania zaburzeń. Choroby metaboliczne u matki, m.in. cukrzyca, nadciśnienie tętnicze i otyłość, oraz wcześniactwo i przyjmowanie niektórych leków mogą zwiększać ryzyko zespołu Aspergera. Zaburzenia częściej pojawiają się także u dzieci, których rodzice przykładali dużą wagę do rozwoju intelektualnego, a zaniedbywali sferę emocjonalną.

Jakie są objawy zespołu Aspergera u dzieci?

Rodzice i nauczyciele mogą podejrzewać zespół Aspergera, gdy zaczną zauważać niektóre zachowania, charakterystyczne dla spektrum autyzmu. Dziecko z takimi zaburzeniami:

  • ma trudności z wchodzeniem w relacje społeczne i komunikowaniem się. W przeciwieństwie do pacjentów z autyzmem zależy mu na kontakcie z innymi, ale może go nawiązywać w dziwaczny sposób (np. jego mowa przypomina wygłaszanie monologu);

  • nie zawsze potrafi odczytywać sygnały społeczne lub niewłaściwie okazuje emocje;

  • ma bardzo wąskie zainteresowania, którym poświęca większość swojej uwagi;

  • może powtarzać ruchy, postawy ciała, wypowiedzi w sposób bezcelowy czy rytualny, co jest określane jako „stereotypie”, lub celowy (wówczas mowa o „manieryzmie”);

  • silnie przywiązuje się do czynności rutynowych lub wzorców zachowań.

W odróżnieniu od innych zaburzeń ze spektrum autyzmu w zespole Aspergera nie występują opóźnienia w rozwoju języka. Dzieci wypowiadają pierwsze słowa przed 2. rokiem życia, a pełne wyrażenia przed 3. Osoby z zespołem Aspergera mogą mieć jednak problem z dobieraniem odpowiedniego tonu głosu i tempa mowy. Ich wypowiedzi czasem odbiegają od tematu i są zbyt drobiazgowe. Rozmowy natomiast zwykle skupiają się tylko na zainteresowaniach mówiącego.

Objawy zespołu Aspergera zwykle nie zakłócają przebiegu nauki szkolnej. Mogą jednak utrudniać codzienne funkcjonowanie wśród ludzi i nawiązywanie relacji, a przez to powodować problemy emocjonalne, zwłaszcza w okresie dojrzewania.

Diagnoza i leczenie zespołu Aspergera u dzieci

Zespół Aspergera często nie jest rozpoznawany aż do wieku szkolnego. Wówczas zaczynają pojawiać się trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych z rówieśnikami. Diagnostyka i leczenie zaburzeń ze spektrum autyzmu powinny być prowadzone przez specjalistyczny zespół, który obejmuje: psychiatrę dziecięcego, psychologa, neurologa dziecięcego i pediatrę rozwojowego. Im wcześniej zostanie postawione rozpoznanie i uda się wprowadzić leczenie, tym lepsze efekty można uzyskać.

Osoby z zespołem Aspergera podejmują zwykle psychoterapię i uczestniczą w treningach wyrażania emocji, gdzie uczą się zasad właściwej komunikacji z innymi. Często w terapii biorą udział także inni członkowie rodziny.

Zespół Aspergera należy rozróżnić od innych zaburzeń, które mogą mieć podobny przebieg, np. autyzmu wysokofunkcjonującego, autyzmu atypowego, zaburzeń osobowości i obsesyjno-kompulsywnych.

Źródła
  1. A.Bilikiewicz i in., Psychiatria, t. II, Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2002, s. 651−652.
  2. E.J. Hoffman, Objawy kliniczne i rozpoznawanie autyzmu i innych całościowych zaburzeń rozwojowych, „Psychiatria po Dyplomie” 2009, t. 6, nr 3, s. 45−55.
  3. K.E. Sanchack, C.A. Thomas, Autism spectrum disorder: primary care principles, „American Family Physician” 2016, nr 94, s. 972–979.
Author Monika Nowakowska picture

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Najchętniej czytane

platoniczny-zwiazek-co-to-jest-na-czym-polega
Zdrowie psychiczne
1 min.
Platoniczny związek - co to jest? Na czym polega?
24.01.2022
czlowiek-empatyczny-co-to-znaczy-czym-sie-cechuje
Zdrowie psychiczne
1 min.
Kim jest człowiek empatyczny? Czemu służy empatia i czy można jej się nauczyć?
03.06.2022
ofidiofobia-lek-przed-wezami-jak-ja-skutecznie-leczyc
Zdrowie psychiczne
1 min.
Jak pozbyć się lęku przed wężami?
26.05.2022
zawisc-co-to-jest-jak-sobie-z-nia-poradzic
Zdrowie psychiczne
2 min.
Co to jest zawiść? Poznaj metody radzenia sobie z zawiścią ludzką
19.05.2021
Popularne w kategorii Zdrowie psychiczne
rozgrzewka-dla-dzieci-jak-powinna-wygladac
Fitness
2 min.
Rozgrzewka dla dzieci - jak powinna wyglądać?
30.07.2021
Konsultacja lekarska online
Konsultacja lekarska online
Alergolog onlineChirurg onlineDermatolog onlineDiabetolog onlineEndokrynolog onlineGastrolog online
arrow-link
Zobacz więcej

Artykuły o zdrowiu

ul. Topiel 12, 00-342, Warszawa
Redakcja WelbiSara Łątkowska - redaktor naczelnyredakcja@welbi.pl

© 2024 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin serwisuPolityka prywatnościPolityka cookies

Social media

  • facebook logo
  • instagram logo

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.