Umów teleporadę
Welbi
ZdrowieChoroby 1 min.

Rehabilitacja, gdy dziecko nie siedzi – na czym polega, od czego zacząć, do kogo się zgłosić?

Agata Oleszkiewicz01.08.2023Aktualizacja: 01.08.2023

Około 10. miesiąca życia Twoje dziecko może już zacząć rozwijać umiejętność siadania. Z różnych przyczyn jednak nie zawsze odbywa się to w tym czasie lub postępuje powoli. Możesz je wówczas wesprzeć odpowiednimi ćwiczeniami. Sprawdź, jak powinna wyglądać rehabilitacja, gdy dziecko nie siedzi!


Jak powinna wyglądać rehabilitacja, gdy dziecko nie siedzi Welbi
Pixabay.com

Polecane

skurcz-w-stopie-jak-sie-go-pozbyc-co-robic
Zdrowie
1 min.
Skurcz w stopie - jak się go pozbyć? Co robić?
29.10.2021
kwasny-zapach-potu-jakie-sa-przyczny
Zdrowie
1 min.
O czym świadczy kwaśny zapach potu? Prawdopodobne przyczyny
02.06.2022
bable-po-oparzeniu-po-ilu-dniach-znikaja-czym-smarowac
Zdrowie
1 min.
Bąble po oparzeniu - po ilu dniach znikają? Czym smarować?
30.07.2021
skurcze-szyi-jakie-sa-przyczyny-co-robic
Zdrowie
2 min.
Skurcze szyi - jakie są przyczyny? Co robić?
24.01.2022
Spis treści
  1. Kiedy dziecko siada?
  2. Sadzanie a siedzenie – różnice
  3. Podciąganie za rączki
  4. Terapia neurorozwojowa
  5. Domowa rehabilitacja, gdy dziecko nie siedzi
  6. Dziecko nie siada – jakie mogą być przyczyny?

Kiedy dziecko siada?

Rehabilitacja, gdy dziecko nie siedzi, powinna rozpocząć się możliwie jak najszybciej. Wczesna fizjoterapia niemowląt, które mają problem z przybieraniem i utrzymaniem samodzielnej pozycji siedzącej jest bardzo ważna dla rozwoju malucha. Szybka diagnoza przyczyn takiego stanu sprzyja rokowaniu i zwiększa szansę na wykształcenie prawidłowych umiejętności psychomotorycznych u dziecka i ograniczenie przykrych konsekwencji rozwojowych w przyszłości. Siedzenie stanowi zdolność, którą maluch zaczyna nabywać i rozwijać około 6.–10. miesiąca życia. Do tego czasu poprzedzone jest ono nauką innych, nie mniej istotnych umiejętności, bez których samodzielne siedzenie nie byłoby możliwe, takich jak: podnoszenie głowy, przewracanie się na brzuch, podpór na rękach czy unoszenie nóg w leżeniu na plecach. Tempo doskonalenia tych umiejętności bywa jednak uwarunkowane indywidualnymi czynnikami. To proces o złożonym i wieloetapowym mechanizmie, na który wpływ mają zarówno predyspozycje wewnętrzne organizmu małego człowieka, jak i warunki zewnętrzne, czyli środowisko.

Zdarza się, że z pewnych przyczyn maluch do 10. miesiąca życia nie opanuje zdolności samodzielnego siedzenia, co może wzbudzać niepokój o jego zdrowy i prawidłowy rozwój. W celu konsultacji swoich obaw umów się na wizytę z pediatrą, który zaleci dalsze kroki, w tym wsparcie fizjoterapeutyczne w postaci np. rehabilitacji ruchowej, ale również udzieli wskazówek dotyczących tego, czego unikać i jakich błędów nie popełniać w rehabilitacji, gdy dziecko nie siedzi.

Sadzanie a siedzenie – różnice

Siedzenie oznacza umiejętność motoryczną, w której ciało spoczywa całym ciężarem na pośladkach, przy czym nogi zwykle są zgięte w kolanach i biodrach. Znajdująca się w tej pozycji osoba samodzielnie i świadomie potrafi ją utrzymać. Panuje nad ciałem i nie potrzebuje dodatkowej asekuracji. Jeśli Twój maluch nie opanował tej umiejętności, możesz wspierać aktywnie jego rozwój w tym kierunku, ale jednocześnie przy tym uważaj!

Przede wszystkim bezwzględnie nie sadzaj usilnie dziecka. Co oznacza sadzanie? To, że maluch w bierny sposób przyjmuje nienaturalne dla niego ułożenie ciała. I mimo że takie ćwiczenia odbywają się w bezpiecznych warunkach, bo zwykle na macie, dywanie czy łóżku i pod czujnym okiem rodzica, to nie przynoszą dla małego człowieka większych korzyści. Ciało malucha niemającego zdolności samodzielnego siedzenia jest niestabilne. Nieodpowiednio jeszcze wykształcone mięśnie posturalne, w tym mięśnie brzucha, grzbietu i karku, a także wewnętrzne, tzw. core, sprawiają, że sylwetka przyjmuje przygarbioną pozycję, z zaokrąglonymi plecami pochylonymi w przód. Nietrudno wówczas o utratę równowagi i wywrotkę.

Rehabilitacja, gdy dziecko nie siedzi, nie polega zatem na sadzaniu malucha do odpowiedniej pozycji i powtarzaniu tej czynności w nadziei, że maluch ją opanuje i zapamięta. Jej istotą jest nauka i rozwijanie umiejętności motorycznych, m.in. związanych z przechodzeniem z pozycji leżenia do siadu.

Podciąganie za rączki

Podciąganie za rączki może odbywać się wyłącznie w gabinetach lekarskich i fizjoterapeutycznych. To tzw. próba trakcyjna i zwykle stanowi część testów funkcjonalnych. Takie ćwiczenia nie powinny stanowić elementu domowej pracy. Również unikaj stosowania wymyślnych akcesoriów do nauki siadania, takich jak foteliki czy pufy, w których umieszcza się dziecko. Stanowią one formę biernej stymulacji i wymuszają przybranie pozycji, na którą maluch nie jest jeszcze gotowy. Istnieje jednak wiele innych metod wsparcia motorycznego, które możecie wraz z maluchem bezpiecznie wykonywać w domu. To kinezyterapia, czyli usprawnianie ruchem. Konstruktywnie stymulująca przy nauce siadania jest m.in. metoda NDT Bobath.

Terapia neurorozwojowa

Jedną z metod najbardziej zgodnych z naturalnymi potrzebami motorycznymi dzieci jest metoda NDT Bobath (Neuro-Developmental Treatment). Jej istotą jest wywieranie aktywnego wpływu na napięcie mięśniowe, hamowanie patologicznych odruchów przy jednoczesnym wyzwalaniu jak najbardziej zbliżonych do prawidłowych reakcji. Poprzez wprowadzenie prawidłowych wzorców sekwencji ruchowych podczas terapii budowany jest schemat własnego ciała dziecka. Tego typu rehabilitacja, gdy dziecko nie siedzi, maksymalnie angażuje do czynnej pracy jego organizm i ukierunkowana jest na wypracowanie i rozwijanie konkretnych umiejętności, których przebieg postępuje zgodnie ze wzorem, schematem.

Nie jest to kształtowanie umiejętności o charakterze kompensacyjnym, czyli zastępczym. Treningowi poddawane jest całe ciało. Nie pracuje się wybiórczo. Nie stosuje się również pozycji statycznych. Rehabilitacja metodą Bobath stanowi aktywną formę doświadczeń sensomotorycznych. Co ciekawe, podczas ćwiczeń wykorzystywane są nierzadko dodatkowe zabawki i akcesoria terapeutyczne i zrobotyzowane. Są one cennymi narzędziami wsparcia w pracy, a dla samego malucha dodatkowym elementem zabawy, który urozmaica ćwiczenia. W zależności od przyczyn kłopotów z siedzeniem ćwiczenia ruchowe mogą poprzedzać różne zabiegi fizjoterapeutyczne.

Domowa rehabilitacja, gdy dziecko nie siedzi

Wsparcie rozwoju motorycznego maluszka możesz rozpocząć od zabaw na brzuchu. Leżenie przodem mobilizuje układ ruchu do pracy, zwłaszcza kark i obręcz barkową oraz klatkę piersiową. Dziecko, sięgając przed siebie lub na boki czy spoglądając w górę, trenuje siłę i koordynację rąk i głowy, wzmacnia grzbiet. Pamiętaj również o zabawach na plecach. Dzięki temu maluch będzie mógł wzmacniać brzuch i kończyny.

Zapewnij dziecku przestrzeń do zabawy. Najlepsza będzie podłoga, a dla bezpieczeństwa i komfortu ćwiczeń zatroszcz się o matę czy dywan, na którym będzie ono mogło przebywać. W niewielkiej odległości od malucha rozmieść zabawki, które będą go stymulowały do aktywności.

Bawcie się z dzieckiem również wspólnie. Rehabilitacja dziecka, gdy nie siedzi, może obejmować np. zabawy na kolanach. Połóż malucha na plecach na swoich udach i zabawiaj go dowolnie zabawkami, śpiewaniem czy innymi pomysłami. Możesz lekko zmieniać kąt nachylenia nóg, przyciągając je lekko do siebie. Dzięki temu maluszek odczuje zmianę ułożenia w przestrzeni.

Dziecko nie siada – jakie mogą być przyczyny?

Polecamy

Jak powinna wyglądać rehabilitacja, gdy dziecko nie siedzi Welbi
Zdrowie

Rehabilitacja, gdy dziecko nie siedzi – na czym polega, od czego zacząć, do kogo się zgłosić?

Około 10. miesiąca życia Twoje dziecko może już zacząć rozwijać umiejętność siadania. Z różnych przyczyn jednak nie zawsze odbywa się to w tym czasie lub postępuje powoli. Możesz je wówczas wesprzeć odpowiednimi ćwiczeniami. Sprawdź, jak powinna wyglądać rehabilitacja, gdy dziecko nie siedzi!

Agata Oleszkiewicz01.08.2023

Źródła
  1. K. Bagnowska, Czynniki wpływające na skuteczność rehabilitacji metodą NDT-Bobath u dzieci urodzonych przedwcześnie, „Nowa Pediatria” 2014, nr 2, s. 63-71.
  2. E. Mikołajewska i in., Role of toys in the development of healthy infants „Journal of Education, Health and Sport” 2015, nr 4, s. 219–223.
  3. A. Zembaty, Kinezyterapia, Kasper, Kraków 2003.
Author Agata Oleszkiewicz picture

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Najchętniej czytane

jak-dziala-woda-z-octem-jablkowym-pita-na-czczo
Zdrowie
2 min.
Jak działa woda z octem jabłkowym pita na czczo?
24.01.2022
gesty-sluz-w-ciazy-co-oznacza
Zdrowie
1 min.
Gęsty śluz w ciąży. Kiedy się pojawia i na co wskazuje?
09.05.2022
Zielona bakteria na paznokciu
Zdrowie
1 min.
Zielona bakteria na paznokciu - leczenie domowe
31.10.2021
ugryzienie-biedronki-jak-wyglada-jak-leczyc
Zdrowie
1 min.
Ugryzienie biedronki – jak je rozpoznać? Czy może zagrażać zdrowiu?
02.06.2022
Popularne w kategorii Zdrowie
rozgrzewka-dla-dzieci-jak-powinna-wygladac
Fitness
2 min.
Rozgrzewka dla dzieci - jak powinna wyglądać?
30.07.2021
Konsultacja lekarska online
Konsultacja lekarska online
Alergolog onlineChirurg onlineDermatolog onlineDiabetolog onlineEndokrynolog onlineGastrolog online
arrow-link
Zobacz więcej

Artykuły o zdrowiu

ul. Topiel 12, 00-342, Warszawa
Redakcja WelbiSara Łątkowska - redaktor naczelnyredakcja@welbi.pl

© 2024 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Regulamin serwisuPolityka prywatnościPolityka cookies

Social media

  • facebook logo
  • instagram logo

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.